Je hoort het steeds vaker, zorgverleners die te maken krijgen met agressie in de zorg en grensoverschrijdend gedrag. Corona maakt deze agressie vaak nog erger.

Je ziet het vaak, politie agenten die worden bekogeld met vuurwerk of ambulance medewerkers die worden uitgescholden. Een zorgwekkende ontwikkeling, het heeft namelijk consequenties voor het plezier waarmee zorgverleners hun werk doen.

Hoe kan je nou het beste met agressie in de zorg omgaan?

Agressie in de zorg zal altijd blijven, veel mensen hebben weinig begrip voor de hulpverleners en zijn gefrustreerd. Het belangrijkste is om de situatie zo goed mogelijk te de-escaleren. Dit kan door bijvoorbeeld je stem niet te verheffen en geen grof taalgebruik te gebruiken. Dit toont lastig aangezien patiënten dit gaat wel blijven doen. Wanneer de spanning oploopt moet je inzicht kunnen tonen in je eigen gedrag. Hoe sneller je reageert hoe eerder de situatie in goede banen kan worden geleidt. Wat is jouw eerste reactie als agressie voorkomt? Verstijven? Agressie? Angst? Dit zijn handige dingen om te weten zodat je weet hoe je grip kan terug krijgen op de situatie.

Verder is het verstandig enkele zelfverdedigingsbewegingen te leren, zo kan je jezelf verdedigen zonder een ander pijn te doen.

Sommige zorgverleners dragen ook een alarmknop met zich mee. Deze knop stuurt, zodra hij wordt ingedrukt, politie naar de specifieke locatie. Vaak gebruiken deurwaardes deze alarmknop.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *