Hoe herken je een burn-out?

Burn-out

Het leven gaat niet altijd over rozen. Soms ga je door moeilijke tijden, wanneer je bijvoorbeeld iemand die dichtbij je staat plotseling verliest, je problemen hebt in je woonomgeving of last hebt van veel druk en stress op je werk. Wanneer dit het geval is, heb je kans om overbelast te raken. Wanneer je daarna het overzicht verliest en de grip op de situatie kwijt raakt, kun je je dagelijkse bezigheden niet altijd meer goed uitvoeren. Dan spreken we van een overspanning. Bij langdurige overspanning spreken we van een burn-out. Dit kan onverwachts optreden. Hoe herken je nou een burn-out? Bij een burn-out heb je ongeveer een half jaar last van drie dingen. Deze worden hieronder kort benoemd. 

Je hebt 3 of meer spanningsklachten. 

Wanneer je last hebt van drie of meer spanningsklachten, kan dit al wijzen op een burn-out. Voorbeelden van dit soort klachten zijn lichamelijke moeheid: een uitgeput gevoel, geestelijke moeheid: moeite met concentreren en je geheugen, onrustig slapen, prikkelbaar zijn, niet tegen drukte of lawaai kunnen, gemakkelijk huilen, piekeren en een gejaagd gevoel.

Machteloosheid

Je hebt het gevoel dat je veel problemen in je leven niet meer aankan. Je voelt je machteloos, alsof je geen grip meer hebt op je situatie. Alsof je de controle over je leven verliest.

Dagelijkse bezigheden niet meer kunnen uitvoeren

Het lukt je niet meer om je gewone dagelijkse bezigheden goed te blijven doen. Bijvoorbeeld op je werk, thuis, in je sociale leven of in het verkeer.

Coaching

Wanneer je je kan herkennen in bovenstaande symptomen, is het verstandig om hulp te zoeken. Coaching kan hier goed bij helpen. Een goede burn-out coach in Amersfoort is Meet Me Coaching. Je kan kosteloos een gesprek aanvragen via de website www.meetmecoaching.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *