Zorg

Leren omgaan met je agressie

Heb je last van agressie? Dat kan erg hinderlijk zijn, niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor anderen. Gelukkig valt er iets aan dit gedrag te doen. Lees snel verder!

Leer te ontspannen

Om van je agressie af te komen, is het belangrijk dat je leert ontspannen. Als je niet gestrest bent is het makkelijker om rustig te blijven. Ook maakt dit het eenvoudiger om helder na te blijven denken, zodat je je agressie kunt stoppen als je deze op voelt komen.

Om beter te leren ontspannen zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om te gaan mediteren, of yogalessen te gaan volgen. Ook wandelen in de natuur werkt vaak erg ontspannend.

Gebruik time-outs

Voel je agressie opkomen? Door een time-out in te zetten kun je voorkomen dat dit uit de hand loopt. Zorg ervoor dat je de signalen leert herkennen, zodat je er op tijd bij bent. Als je aan je lichaam merkt dat er een agressieve bui in de lucht hangt, kun je ervoor kiezen om bewust ademhalingsoefeningen te doen, of om bijvoorbeeld even iets anders te gaan doen zodat je jezelf afleidt.

Analyseer de agressie

Wat is het nu eigenlijk dat je zo agressief maakt? Door onder woorden te brengen wat de agressieve buien teweeg brengt, kun je er op een andere manier naar kijken. Op die manier kun je ervoor zorgen dat je de onderliggende gevoelens leert erkennen en uiteindelijk beter kunt verwerken, bijvoorbeeld door ze op te schrijven of door ze onder woorden te brengen.

Ga er actief mee aan de slag

Kortom, ga actief met je agressie aan de slag! Je kunt ervoor kiezen om dit op eigen houtje te doen, maar er zijn ook manieren waarop je hulp hierbij kunt krijgen. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een cursus agressie. Lees verder over dit onderwerp op deze website.