Mindfulness
Zorg

Mindfulness en loslaten

Vaak zijn mensen die met mindfulness beginnen zich niet bewust van het verschil tussen denk met voelen op de achtergrond en voelen met denken op de achtergrond. Dit echter wel het belangrijkste verschil. Datgene dat je meeste belangstelling geniet vind je het belangrijkste. Dit wordt door je lichaam ook zo ervaren.

Als een gedachte belangrijk wordt geacht en het ook een stressvolle gedachte is wordt het lichaam pas gestrest. Je kan dus puur door het sturen van je interesse minder gestrest worden, je hoeft dus niet minder stressvolle gedachten te hebben.

Mindfulness leert ons zo hoe wij moeten loslaten. Loslaten doe je dus door meer geïnteresseerd te zijn in je lichaam dan in je gedachten.

Mindfulness oefening over loslaten

In onderstaande oefening merk je wat er gebeurd als er vervelende dingen gebeuren.

Dit is heel erg moeilijk, omdat de gedachten soms kunnen gaan over ons eigen levensbehoud. Toch geeft ons lichaam ons vaak duidelijke signalen om regelmatig zelfs minder geïnteresseerd te zijn in deze gedachten. Hierover kun je Hier meer lezen. In deze online cursus mindfulness kun je gratis verder oefenen. Gedachten geven dus vaak een teken dat het dreigt fout te gaan. Paradoxaal genoeg zijn het namelijk vaak juist deze gedachten, gedachten bedoeld om ons vege lijf te redden die ons lijf uiteindelijk te gronde richten. Onze over meditatie training leert je hier meer over. Let dus tijdens de dag goed op het volgende: komt de gedachte op de achtergrond van het voelen of het voelen op de achtergrond van de gedachte. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *