Gezondheid

Ontspannen op een natuurlijke manier: 6 tips

Na een drukke dag is het fijn om een plek te hebben waar je tot jezelf kunt komen. We doen de hele dag door zoveel dingen tegelijk dat we er eigenlijk niet bij stil staan waar we mee bezig zijn. Een momentje voor jezelf, is eigenlijk een cadeautje aan jezelf. Wanneer je regelmatig de tijd neemt om echt te ontspannen, ga je vanzelf ontdekken wat bij jou past. Om je op weg te helpen, volgen hier een aantal tips.

Mindfulness, de aandacht voor je beleving

Het lijkt zo simpel, om de dingen met aandacht te beleven, zonder oordeel. Maar voor je het weet dwalen je gedachten weer af naar de dagelijkse beslommeringen. Laat je hierdoor niet van slag brengen. Hoe vaker je gaat oefenen, hoe meer je eraan gewend raakt om bewust je zintuigen te gebruiken. Dat kan zijn door het ruiken van geuren, het horen van mooie muziek of het zien van een mooie foto. Oefenen kun je genoeg in het dagelijks leven, bijvoorbeeld als je in de rij voor de kassa staat of onderweg in de auto. Dit is het idee waar zen zijn vandaan komt.

De ademhaling als rustmoment

Is het druk in je hoofd, met stemmetjes die de hele dag maar door kakelen? Dan kun je rust scheppen met behulp van je ademhaling.

Zoek een rustig plekje, waar je een tijdje ongestoord kunt zitten. Eerst adem je zo diep mogelijk in en uit. Bij een totale uitademing, houd je deze positie een paar seconden vast, waarbij je voelt dat je buik naar binnen gaat. Daarna adem je vanzelf weer in. Heb je eenmaal diep ingeademd, dan houd je ook deze positie een paar seconden vast. Deze oefening doe je ongeveer een kwartier achter elkaar. Dat legt die stemmetjes wel het zwijgen op!

De ontspannende werking van bloemen

Bloemen hebben altijd weer een bijzondere uitwerking op onze gemoedstoestand. Dat kan zijn in de vorm van een mooie bos bloemen, de geur van bloemen als je in het voorjaar door de bollenvelden fietst of als Bach bloesem druppels. Hiervoor kun je kiezen uit een assortiment van 38 bachbloesems. Net of je door een groot weiland met bloemen loopt om een mooi veldboeket te kiezen waar jij blij van wordt.

Kruidenthee

Lekker op de bank met een kopje thee, dat is al een ontspannen momentje op zich. Om de ontspanning compleet te maken, kun je voor jezelf een vers kopje kruidenthee maken. Wat denk je van citroenmelisse, lavendel, hop, kamille. Hier kun je verse thee van zetten, naar eigen smaak.

Reflexzone massage

Een massage is natuurlijk op zichzelf al ontspannend, maar door je te richten op de juiste zones van je lichaam kun je er een nog diepere ontspanning aan overhouden. Eén van de belangrijkste zones is de zonnevlecht. Deze is verbonden met het middenrif, waar de spanning goed voelbaar is. Het masseren van dit drukpunt kan helpen met ontspanning. Vanuit het midden tussen wijsvinger en middelvinger ga je een vingerdikte naar beneden. En daar vind je het reflexpunt van de zonnevlecht. Hier duw je zachtjes een paar minuten met je duim op.

Voetenbad

Het rijtje is niet compleet zonder voetbad. Een bak warm water met je favoriete etherische olie, zoals bijvoorbeeld lavendel. Of in de zomer lekker met je blote voeten door het zeewater lopen. Bijkomend voordeel: het zand masseert je voeten. Wat wil je nog meer!